topbella

Monday, December 27, 2010

Seandainya dia itu milikku...


Cinta..
Kasih...
Sayang...

Indah untuk di bayang..namun bahagiakah akan menjelang??
Seringkali terlintas akan keindahan...namun akankah berterusan??


Entah mengapa tirai malam menjelma...hati aku seringkali berbisik2 akan kerinduan untuk bersama dengannya...siapa dia aku sendiri tidak pasti...namun yang aku tahu...dia mungkin jodohku.....
seringkali aku terbayangkan wajahnya walaupun aku tidak pasti bagaimana akan wajahnya itu....
hati aku acapkali diragut ketenangannya tatkala detik malam ini berlalu pergi....
entah mengapa malam ini....dia yang aku fikirkan...mengapakah aku yer???


 " huh...! soalan yang langsung tak masuk dek akal...." getus hatiku sendiri.


Erm...kenapakah diriku ini...adakah penting untuk aku terus memikirkan hal2 sebegini...tatkala banyak lagi perkara yang lebih penting dah aula yang perlu aku dahulukan....
aku memang begini...langsung tidak mampu memikirkan yang terpenting antara yang penting...


Ketika mana semester baru bakal menjelma...cabaran...rintangan dan cubaan baru bakal aku tempuhi...
aku masih sempat untuk memikirkan perkara2 sebegini...pentingkah ia pada masa ini??
Baru juga keputusan peperiksaan diketahui...dan keputusan itu langsung tidak membanggakan...
apakah masih perlu aku terus memikirkan perkara itu dan ini??


Aku juga tahu...tumpuan aku juga sedikit sebanyak terganggu dan tergugat ketika peperiksaan berlangsung semester lepas...dek kerana hal ini...namun aku tidak punya kekuatan untuk menghalang ianya pergi dari terus menghantui dan mengganggu kotak fikiranku...
kadang2 aku keliru dan buntu kerana ia seringkali mengganggu...tumpuanku juga bukan lagi pada buku....
aduss...parah2...kenapakah dengan aku??


" ermmm.....syukurnya aku kalau dapai isteri solehah..."
" kalau berpurdah pun apa salahnya.. at least aku xcemburu sangat "
" kau kuat cemburu?? tp...layak ke kau nak dapat bakal isteri macam    tu..."
" mampu ke kau membimbing dia yang lebih soleh dr kau tu..."
" kan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik...."
" kau baik ke?? luar dalam??"
" nak isteri bukan main....tp diri??? cermin la sikit...."
" hubungan dengan Allah pun longgar....iman...amal...hati.....ade hati nak isteri macma tu..."


Begitulah monolog dalamanku sendiri....


Ya... aku xmampu membohongi diriku kini...
memang aku ingin rasa disayangi oleh seseorang yang bergelar bakal isteri....
memang aku ingin mencintai dan dicintai....oleh orang itu sendiri....
memang aku ingin berkongsi suka dan duka bersama insan bakal bergelar isteri....
namun....ketika aku muhasabah diri....
layakkah aku?? bolehkah aku??


Aku pelajar jurusan agama...walaupun aku sedari..aku kurang melambangkan keperibadianku sendiri...
namun sedikit sebanyak ilmu yang aku pelajari...buatkan aku terhenti sendiri....
aku seringkali dihambat rasa bersalah.....
aku seringkali diburu rasa resah...
namun...lubuk hatiku aku inginkan rasa itu...


Ya Allah....bantulah aku.....
Aku sedar aku hanya insan yang lemah...namun rasa ini juga lahir atas kehendak dan peraturan yang Kau berikan pada diriku...
tunjukkanlah aku jalan agar keresahan dan kemelut diri yang melanda berakhir di atas jalanMu yang lurus...
Kau Maha Mengetahui apa yang terbuku di dada hamba2Mu....
bantulah aku...Ya Allah...
Banyak sekali tugas dan amanahMu kepadaku yang belum mampu aku laksanakan...
pada diriku...
pada keluargaku...
pada masyarakat sekelilingku...
pada bangsaku...
dan pada agamaku....
Maka aku mohon Ya Allah..seandainya rasa ini mengganggu aku untuk terus laksanakan amanah ini...jauhkanlah aku darinya...Kau berikanlah aku kekuatan....amin..


0 comments:

Post a Comment

~Kenali Aku~

My Photo
ekspresi ibnurazaq
Putera kedua Tn.Hj. Ab Razak bin Hassan dan Pn.Hjh. Latifah binti Saad. Berumur 23 tahun(2011) . Masih bujang. Merupakan mahasiswa tahun kedua di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dalam jurusan ISM Pengajian Islam (Syariah) dengan kepujian dan telah mendapat diploma Bahasa dan Kesusasteraan Arab dari universiti yang sama. Menyandang jawatan sebagai Exco Modal Insan, Persatuan Mahasiswa Kontemporari Islam (PMKI) dan Presiden Kelab Pembimbing Rakan Siswa(PRS) UniSZA bagi sesi 09/10. Seseorang yang mudah beremosi dengan sesuatu perkara tetapi dalam masa yang sama mampu berfikir secara pantas untuk menangani emosi daripada menguasai. suka berfikir dengan apa yang berlaku di sekeliling serta suka bereksperimen dengan diri sendiri.
View my complete profile