topbella

Thursday, June 2, 2011

Praktikal oh...praktikal

Kesempatan pertama selepas aku aktif semula menulis, aku nak kongsikan tentang pengalaman praktikal aku..erm....rasa berdebar Tuhan je yang tahu....namun dengan lagak macho aku redah je pergi ke tempat praktikal aku...tak tahu jalan....tak tahu arah tuju...aku teruskan juga dan akhirnya sampai....aku tunggu depan pintu...

Itu cerita ringkas pagi pertama aku....hahaha....dengan muka slumber...dengan muka tebal...dengan orang pejabat terkejut beruk...dengan suasana baru..dengan ketidak mesraan aku dan mereka...aku gagahkan juga sampailah ke petang hari...huh!! siksa....namun teruja....sopan santun tutur kata sambil mata cergas memerhati...

Akhirnya setelah seminggu...masuk ke dua minggu....dan sekarang selesai tiga minggu.... alhamdulillah... aku kini sebahagian daripada mereka....keselesaan dapat dicapai....kepercayaan demi kepercayaan aku raih... namun adakalanya aku bosan tatkala suasana sepi dan sunyi....yelah....xde pelanggan datang... dan semua sibuk dengan kerja masing2....sebelum aku bercerita lebih jauh.... rasa2nya mesti semua pelik kan..kat manalah tempat aku praktikal...huhu... aku pun satu...lain kali...bagilah tahu siang2 kan...tak de la sape2 bertanya...tu pun kalo ada yang sempat terfikir soalan untuk bertanya....hihihi

Alhamdulillah....aku praktikal di Mahkamah Syariah...tempatnya....rahsia...namun yang penting...salah sebuah negeri kat Malaysia lah kan...hahaha.... sibuk...memang sibuk...aku siap dipesan lagi...

" kamu nak makan nie...makan pagi2 sebelum pukul 9....lepas pukul 9....sibuk...tak sempat nak makan...."
" aku dengan blurrrrr...... OK kak...., thankz gtaw..." itu je lah mampu aku jawab....

dan selepas pesanan iklan 2..aku trus je memerhati....yelah...nak buat ape2 tahu...sorang-sorang masuk bertanya itu dan ini....dan staff2 yang ada...kadang kala kat tempat mereka dan kadang kala berlari ke kaunter...dan aku??? macam besa...goyang2 kaki kat meja....( jangan jeles....dapat meja khas taw....hihi)

tiba-tiba :
'debukkkkk.....!"
" ehem...tlg akak rekodkan fail2 nie ye....macam nie...bla...bla...bla...."
"o.....o....ok2 kak...nanti tak faham saya tanya....."

dan sejak itu...hingga ke hari ini...itulah kerja rasmi aku....hahahahaha.....

dan itulah sedikit perkongsian aku pada hari pertama.... di sini ingin aku kongsikan sedikit tips2 semasa praktikal....tips2 ini 100% dariapada pengalaman aku sendiri dan ilmu2 yang telah dikongsikan dengan aku...

1) Pastikan bersedia sebelum mulakan hari pertama... dokumen2 semua lengkap... pakaian dan semua aksesori...lengkap...pen kertas mestilah ada...

2) Maniskan senyuman dan hipokrit sedikit....maksudnya... mula2 tengok2 la dulu..jangan terus buat perangai...nanti orang menyampah.

3) tolonglah segala kerja yang boleh ditolong...biar semudah mana...biar sekecil mana...biar seberat dan sebesar mana....buatlah kerja...supaya pengalaman dapat diraih...dan buku log anda pun tak ler kosong...hihi

4) utk mahkamah....rajin2lah masuk dewan bicara@kamar sulh@kamar hakim utk mendengar sebutan kes @ perbicaraan dijalankan....banyak imput dan pengalaman dapat walaupun kadang2 bosan... ( pastikan peraturan dalam dewan bicara dipatuhi dan dihormati....)

rasanya itu sahaja secara ringkas....perkara2 asas jangan lupa...doa dan tawakkal...... DIA segalan2nya....

0 comments:

Post a Comment

~Kenali Aku~

My Photo
ekspresi ibnurazaq
Putera kedua Tn.Hj. Ab Razak bin Hassan dan Pn.Hjh. Latifah binti Saad. Berumur 23 tahun(2011) . Masih bujang. Merupakan mahasiswa tahun kedua di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dalam jurusan ISM Pengajian Islam (Syariah) dengan kepujian dan telah mendapat diploma Bahasa dan Kesusasteraan Arab dari universiti yang sama. Menyandang jawatan sebagai Exco Modal Insan, Persatuan Mahasiswa Kontemporari Islam (PMKI) dan Presiden Kelab Pembimbing Rakan Siswa(PRS) UniSZA bagi sesi 09/10. Seseorang yang mudah beremosi dengan sesuatu perkara tetapi dalam masa yang sama mampu berfikir secara pantas untuk menangani emosi daripada menguasai. suka berfikir dengan apa yang berlaku di sekeliling serta suka bereksperimen dengan diri sendiri.
View my complete profile