topbella

Wednesday, January 5, 2011

TERUSLAH MAJU KEHADAPAN

Minggu pertama pembelajaran sedang meniti saat-saat akhir waktunya....
semakin penghujung dan semakin mahu menjarakkan diri dari semua....
sedar@tidak....rupa2nya masa sudah semakin jauh meninggalkan kita....
namun terasa rugikah kita ditinggalkan dengan sia2??


Moga semester ini aku tidak tergolong dalam mereka yang rugi ditinggalkan masa...
Hampir seminggu....kesibukan serupa melanda.....
bermula jam 7.00 pagi...sehinggalah matahari melabuhkan tirainya...tidak berhenti bekerja....
fizikal dan mental seiring dan sejalan....kalaupun tidak cukup waktu bekerja....
pasti malam menjadi galang gantinya.....sungguhpun begitu....terima kasih pada semua yang memberi kerjasama...tak kira lah secara langsung@tidak sengaja...aku bersyukur....sekurang2nya adanya mereka..pekerjaanku menjadi mudah....


Untuk semester ini...........
Anjakan paradigma harus aku lakukan...biarkan rasa malu masih menebal di dada....
rasa kecewa masih menapak sengsara...rasa rendah diri datang tiba2....aku tahu apa yang harus aku lakukan..
Soalan dan jawapan itu ada pada gengaman aku...terserah pada aku untuk laksanakannya!!
yang penting aku harus tabah...sabar..dan teruskan usaha...doa pula janganlah aku lupakannya...


Minggu pertama ini...alhamdulillah...anjakan paradigma telah pun aku mulakan....
jika dulu....aku antara mereka yang duduk dibelakang ketika kuliah...
kini....aku adalah mereka yang dihadapan dan paling dekat dengan mana2 pensyarah yang kurang kugeruni...hihihi....maknanya...adalah pensyarah yang aku geruni ketika dan saat ini....
teringat ketika aku berbicara dengan seorang senior ketika aku diploma....:


" abg , apa rahsia abg dapat dean list setiap sem???"
" ermmm...xda ape rahsia apa pun sebenarnya...macam orang lain juga...." jawapan merendah diri....
" yeke?? xcayalah....." gesaku lagi....ingin tahu.
" alahai....xde yang istimewapun... cuma...bila belajar dalam kuliah...abg akan pastikan abg duduk dihadapan dan paling dekat dengan lecture. biarlah abg sorang2 kat depan pun dan yang lain jauh kat belakang. abg xkisah sebab keberkatan ilmu lagi mudah kita peroleh dan lagi mudah kita faham apa yang kita belajar."
" ooo......cam2 ea?? lagi ??"
" usaha dan doa dan tawakkal....."


Jika dulu....aku masuk ke kelas...dengan tiada semangat dan terpaksa....sehinggakan culas ke kelas menjadi satu kebiasaan.....
kini....aku antara mereka yang awal ke kelas...dengan satu semangat baru...dan culas ke kelas bukan lagi kebiasaan tapi satu yang patut dihindari....ya...perlu dijauhi....jangan ulangi....!!!
pernah rasa kekesalan ketika minggu ulangkaji semester lepas....
dek kerana selalu culas ke kelas....maka xdapat fahami pelajaran dengan baik....dan rasa malas ulangkaji pun datang serta terpaksa susahkan rakan2 yang lain untuk ajar aku semula...huhuhu...


jika dulu juga.....tanganku sentiasa rehat ketika lecture mengajar di depan....kadang2 mata pun rehat sekali...dek kerana letih dengan 'pekerjaan sampingan'....fokus juga semakin mengecil...sesekali tiada langsung fokus terhadap pelajaran yang tengah dipelajari....
kini...minggu pertama....semua itu dapat aku elakkan.....tangan mula sibuk mencatat segala perkara...otak ligat memahami perkara2 baru....pekerjaan sampingan juga ditinggalkan sedikit demi sedikit....fokus....semakin membesar....ditambah dengan semangat baru untuk berjaya dan kuasai ilmu....makin fokus diriku....


Alhamdulillah....hampir minggu pertama melabuhkan tirai....aku semakin selesa menyesuaikan diri dalam anjakan paradigma yang aku lakukan...cukuplah sekali aku jatuh terduduk...diketawakan kawan2 sekeliling...dan dipandang rendah....selepas ini....tidak lagi..pasti mereka akan terdiam sendiri....
Ya Allah..kumohon....tetapkanlah momentum aku dalam menuntut ilmuMU kini....mudah2an kejayaan dan keredhaanMU menjadi milikku nanti...ameen....

0 comments:

Post a Comment

~Kenali Aku~

My Photo
ekspresi ibnurazaq
Putera kedua Tn.Hj. Ab Razak bin Hassan dan Pn.Hjh. Latifah binti Saad. Berumur 23 tahun(2011) . Masih bujang. Merupakan mahasiswa tahun kedua di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dalam jurusan ISM Pengajian Islam (Syariah) dengan kepujian dan telah mendapat diploma Bahasa dan Kesusasteraan Arab dari universiti yang sama. Menyandang jawatan sebagai Exco Modal Insan, Persatuan Mahasiswa Kontemporari Islam (PMKI) dan Presiden Kelab Pembimbing Rakan Siswa(PRS) UniSZA bagi sesi 09/10. Seseorang yang mudah beremosi dengan sesuatu perkara tetapi dalam masa yang sama mampu berfikir secara pantas untuk menangani emosi daripada menguasai. suka berfikir dengan apa yang berlaku di sekeliling serta suka bereksperimen dengan diri sendiri.
View my complete profile